Nyt ollaan sitten olltu lomamatkalla 17 päivää ja tultiin eilen illalla kotiin. Seikkailua on riittänyt moneen lähtöön. Kiersimme autolla etelä Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Alankomaissa ja Belgiassa. Oltiin lähes Ranskan rajalla ja Parisiista n 400km. Etelä Ruotsissa oltiin tuttavien luona käymässä Vadstenassa ja sitten käytiin Vimmerbyssä ja Ystadissa, Helsingborgissa, Malmössä ja ajettiin lukemattomien pienien kylien läpi. Mm käytiin koira tarvike liikkeessä jossa oli todella laaja valikoima noutaja tarvikkeita+TOKO ja PK tarvikkeita tuli tuhlattu ja ostettu muutama erikoisdami (musta muovidami, kanidami ja lintua imitoiva dami), toko tunnistusnouto kapuloita jne Ruotsin jälkeen ajettin Tanskaan ja pysyttiin pääasiassa atlantin rannikolla eri kylissä (ajettiin Tanskaan kuuluisan sillan halki ja Köpiksen läpi), mahtavat rannat ja hiekka dyynit. Siellä tuli lähinnä syöty loistavaa kala ja äyriäisi ruokia ja kävelty km pitkillä rannoilla jossa koirat saa olla - ja myös vapaana.(suhtautuminen koiriin yleensäkin oli hyvin positiivista ja koirat kulki kaikissa maissa jossa käytiin paljon vapaana jopa kaupungissa-Suomella paljon opittavaa - koiran kakka ei näkynyt MISSÄÄN - pusseja ja roskiksia joka paikassa tyrkyllä)

Tanskan jälkeen siiryytiin hiekka dyyni saarelle nimeltään Sylt joka kuuluu Saksalle. Sinne oli erikoinen tapa mennä, vaan junalla ja autolla vaan junan kyytiin ja sitten istuttiin autossa junassa 40min...outoa ja jopa vähän pelottavaa. Syltin jälkeen kierreltin Saksan rannikkoa josta siirryttiin Alankomaihin ja käytiin Amsterdamin keskustassa (tätä emme tee enään ikinä) oltiin sen jälkeen 6h 100km matkalla 4 kaistaisella moottoritiellä ruuhkassa Belgiaan asti. Belgiassa oltiin pienessä kaupungissa nimeltään Lommel jossa Samulin kaveri töissä ja oltiin siellä 3 päivää. Samuli ajoi sielä huippuradoilla motocrossia. Matka jakui sitten sielä kaartaen Saksaan jossa hipaistiin viini aluetta ja päästiin jo hiukan vuoristo maisemiin. Saksassa oltiin mm Bonissa, Nordenissa, Hannoverissa, Hampurissa, Lubeckissä, Kielissä ja monissa pikkukylissä. Kotimatkalla 100km Hannoverista etelään niin auto simmahti kesken moottoritien illalla - pikkasen oli ns "paniikkia". Onneksi saatiin auto tien sivuun ja 500m bensa asemalta johon minä kävelin (moottoritien laitaa jossa ihmiset ajaa 4 kaistalla 100-200, toivoin vaan että kukaan ei aja päälleni). Sain sitten sanottu huonolla saksalla ja englannin sekoituksella ongelmamme (oli todella yllättävää kuinka huonoa englantia saksassa puhutaan) hinaus auto tuli ja vei automme korjaamolle. Miehet joka otti auton ei puhunut sanaakaa englantia, koirat oli hinaus auton kyydissä(ei voinnut moottoritiellä edes ottaa autosta ulos)  ja me eri autossa - pikkasen oli ns löysät housussa. Onneksi miehet oli rehellisiä ja hoiti homman kotiin, seuraavana päivänä klo kahden maisssa auto oli kunnossa.(pääsulake oli mennyt) Yövyttiin korjaamon pihalla autossa...ilman wc:tä. (oli sekin kokemus). Nukuttiin leirintä alueilla koko matka ja tuli nähty monen moista leirintä aluetta erillaisia ihmisiä. Välillä huvitti kun jossain mm Belgiassa oltiin sellaisella leirintä alueella joka oli kuin oma kylä (oma kauppa, yökerho, posti, hampurilaiskioski, vesipuisto jne) sielä oli ns pysyviä vaunuja jossa olli pihat laitettu vimpan päälle...  Kaikeista "hauskinta" oli Saksassa leirintä alueilla kun sielä kuhisee kaneja (mustia, valkoisia, ruskeita jne) ne pomppi siellä muutaman metrin päässä koirista ja pupersi ruohoa. Aluksi Muru ja Eddie syöksynteli perään mutta sitten vaan seurailivat niitä. Koirat olivat malliikkaasti koko matkan, leirintä alueilla oli paljon koiria yleensäkin, kertaakaan ei kysytty meidän hienoja koirapasseja, 1 vuorokauden olivat molemmat ripulissa todennäköisesti suolamyrkytys oli syy koska menivät juomaan atlantista vettä kunnes tajusivat että ei sitä voi juoda koska niin suolaista. Laiva matkat meni kivasti kulkivat nätisti, Muru stoppas pari kertaa jyrkissä rappusissa ja kannettiin mutta muuten kulkivat ihan missä vaan nätisti. Alla muutama valokuva, tuli otettu tosi paljon kuvia joten tässä vaan muutama :)

Matkan aikana on tullut jonkun verran muitakin kuulumisia, Sera on ensimmäisten joukossa ollut lonkka ja kyynär kuvissa ja menivät kennelliittoon A/A ja 0/0 mikä todella hienoa tietty.  Jimi oli opaskoirakoulun testeissä ja suoriutui mukavasti, porraspelon takia tuli hylsy (mikä on ilmeisesti aika yleistä). Jeri ja Aapeli ovat ilmoittautuneet taippareihin ja Myy vesipelastuksen soveltuuvuskokeeseen. Muru oli torstaina ennen kun lähdettiin matkalle turvonneiden kintereiden takia lääkärissä varmuuden vuoksi samalla kun annettiin matkaa varten heisimatolääkitys ja todettiin molemmissä kintereissä eläinlääkärin mukaan aktiivisen ja vauhdiikkaan vanhan koiran rasitusperäinen nivelrikko joka aiheuttaa turvotusta. Murulla ei mitään oireita niistä joten jos tulee selkeetä kipua voi antaa kuurina kipulääkitystä mutta muuten niille ei tehdä mitään. Kehotti vaan pitämään samassa hyvässä kunnossa kuin nyt  (ei ylipainoa).

Aloitan ensi viikolla työt taas niin laitan viestiä tulemaan mahdollisista treeneistä ja lisätietoa pentutreffeistä. Taipparitreeneihin pääsee kyllä heinäkuun aikana tänne Turkuun, juteltiin jo Riikan kanssa että laitetaan riista treenit pystyyn joten jos kiinnostusta on niin mukaan vaan!

Etelä Ruotsissa näköala paikalla -Vadstena

Ruotsalaista maalaismaisemaa..

Tanskan hiekkadyynit

Tanskassa ns "bunkkerirannalla"

Juosten rannalla

Keräsin ämpärillisen hienoja kiviä kotiin ja simpukoita..

Lisää hiekkaa..

Muru sukeltaa simpukan

Saksassa Bonnissa, viiniviljelmät

Nordenissa Pohjois- Saksassa, lampaita, lehmiä ja hevosia on nähty PALJON

Bonnista itään

Belgiassa pihat eri kuosissa....oma piha oli vähän eri kunnossa kun tultiin kotin..

Lubeckin lähistöllä oleva ranta

Muru

Käytiin Tanskassa katsomassa hiekka veistos kilpailun tuotoksia -aivan käsittömättömiä!