Lauantai aamulla suuntasin auton nokkaa kohti Wuolteen kartanoa Hauhoon. Siellä oli Metsästysnoutajien WT koulutus, olen ollut kaksi edellistä vuotta myös siellä. Lähdin Eddien kanssa treenaamaan, Muru oli myös mukana. Olin Eddien kanssa Reima Ronkaisen AVO ryhmässä. Tehtiin pääasiassa tehtäviä rivistä josta koira kerrallaan lähetettiin tehäviin, pääasiassa markkeeraus, lähihaku, linja ja muisti tehtäviä. Koirat olivat vapaana linjassa koko ajan, koira piti pysyä vaikka vierestä lähti koira noutoon. Eddie suoriutui tästä hyvin, kerran oli menossa mutta oli suoraan oman noudon jälkeen niin jotenkin tilanne oli sekava enkä ollut pyytänyt sivulle. Kahdeksalle koiralle ammuttiin koko ajan ja koiria hommissa ja oma koira pitää sinä aikana pysyä paikoillaan ilman hihnaa. Oli hyvä testi Eddielle koska suoritui siitä hyvin, aina parannettavaa on mutta siihen nähden kuinka vähän ollaan oltu tuon tyyppisissä harjoituksissa tänä vuonna. Aamuppäivällä Eddie suoritui hyvin tehtävistä, Eddiellä on hyvä ote, hyvät luovutukset, lähtee ja palauttaa noudot samaa vauhtia, ei "metsästä riista suussa" jne Eli perus asiat oli hyvin hallussa, markkeeras myös paremmin kun olin odottanut pellolla. Iltapäivällä sitten tuli pientä takapakkia, tehtiin 1 markkeeraus levenä ojan yli. Ojan edessä oli ilmeisesti joku hyvä haju ja Eddie jäi haistelemaan - eikä kirveelläkään lähtenyt ojan yli hakemaan damia. Kouluttaja oli oikeassa, Eddie vedätti mua 10-0 tiesi tasan tarkkaan missä dami oli, Eddielle annettiin kurinpalautus siitä että hommissa ei nosteta koipea eikä haistella muita hajuja. Otettiin uusinta hetken kuluttua ja nouti suoraviivaisesti damin ojan toiselta puolelta - eli minun täytyy alkaa olemana vähän tiukempi. Olen huomannut että jos Eddie turhaantuu (dami ei ollutkaan ojan edessä) niin saattaa (varsinkin jos jo väsynyt) alkaa haistelemaan - silloin minun pitää vaatia tehtävä loppuun asti - koska Eddie on jo sen ikäinenkin että VOI vaatia. Tämä oli opettava tehtävä lähinnä sen takai että minun pitää vaatia enemmän vaikka olisikin pitkä päivä takana. Myöskin pitää kertoa koiralle että ei ole hyväsyttävää pissata kun tehdään hommia. Loppuilltapäivän Eddien kiintolevy oli aika täynnä, jätin tekemättä osan tehtävistä koska näki että oli jo ihan uupunut ja palikat sekaisin- 6h treeniä, malttia ja uusi tilanne ojan ylityksessä teki tehtävänsä.

Lähihakua pitää muuten treenata jos meinaan startata WT kokeissa ensi keväänä!

Tänään sunnuntaina olin Nannen kanssa lenkillä ja tein muutaman muisti  linjan n 100 m. Muru ja Eddie sai hake vuorotellen. Niille on tullut tapa kisailla kuka saa mennä ensin tehtävään, tönivät toisiaan pois sivulta :) Tkee ihan hyvää vaan ja samalla saa toinen aina olla paikalla olossa ja harjoitella malttia. Myöhemmin illalla tuli Samulin serkun labukka pentu 4-5kk käymään, hääräili Murun ja Eddien kanssa noin tunnin. Molemmat näytti sille kaapin paikan kun meni liian höseltäväksi.